Aanpassingen

Nieuws

Laatst geüpdate: 19 juli 2015

Algemene vergadering – zondag 03 maart 2013

Zoals de vorige jaren heeft ze plaatsgehad in de zaal van Action Kart in Hasselt.  Wat toen wel nieuw was  in vergelijking met het jaar ervoor : een cursus, geleid door Kris Dewilde, voor de nieuwe commissarissen, en ook voor degenen die op het einde van het jaar waren gestart. Hij heeft toch een dozijn commissarissen enthousiast kunnen maken voor wie dit blijkbaar interessant en leerrrijk was.  Vervolgens was er, zoals gewoonlijk, karting, maaltijd en uiteindelijk overhandiging van de prijzen van de challenge 2012.

Het klassement van de chalenge 2012 was  :

  1. Jean-Loup DEMARTEAU
  2. Jean-Louis THYS
  3. Guido WIRTZ
  4. Raphael HECK
  5. Francis GUTKIN

Via de link hieronder kan je alle foto’s zien die door Dominique Dozot zijn genomen.

https://picasaweb.google.com/pasc.jacobs/ChallengeCNCS2013?authkey=Gv1sRgCNb49u7futf0BQ 

 

*

 

RACB Awards 2012 - donderdag 20 december 2012

Tijdens de « RACB Awards 2012 » werden de standcommissarissen in de eerbetuigingen betrokken.  Inderdaad, Pascale Jacobs werd door de FIA een diploma uitgereikt als « Outstanding Official of the Year 2012 ».  Zelfs als slechts één persoon werd beloond, is het onze functie die wordt erkend  en gewaardeerd en dit is het resultaat van het werk van alle standcommissarissen.  Meer nog, deze « award » werd als voorlaatste van de plechtigheid uitgereikt, vlak voor de bekendmaking van de Kampioen van Belgie, een bewijs van de belangrijkheid van onze functie als commissaris tijdens autowedstrijden voor onze Nationale Federatie, RACB-Sport.  Om de foto's te bekijken, klik HIER.

 

*

Brief van 24 oktober 2012 van de Royal Automobile Club de Spa

Als je HIER klikt, kan je de bedankbrief lezen van RAC Spa ( Royal Automobile Club de Spa ), organisator van een aantal belangrijke wedstrijden in Francorchamps – World Series by Renault, Spa Euro Race, Superstar Series, Racing Festival.  Ook wij bedanken Pierre Delettre en heel zijn equipe voor de manier waarop zij ons onze functie doeltreffend laten uitvoeren, altijd in een positieve sfeer, en natuurlijk voor hun voorkomendheid voor de vrijwilligers.

 

*

 

Vergadering van het Bureau - 16 mei 2012 : extract uit het verslag

De eerste wedstrijden van het seizoen 2012, voornamelijk BGDC en SOT, hebben tot de volgende vaststellingen en conclusies geleid :

BGDC

Elke proef schrijft een aantal pitstops voor, afhankelijk van de duur van de wedstrijd. Deze pitstops moeten minimum 3 minuten duren.  Bovendien moet elke pitstop om te tanken ook 3 minuten duren, zelfs als de verplichte pitstops al zijn gebeurd.  Het is dus bijvoorbeeld verboden om tegen het einde van de wedstrijd een korte pitstop te doen om enkele liters benzine bij te vullen.  Tijdens de eerste wedstrijd waren deze controles nog wat “ rommelig “ ; tijdens de tweede probeerden enkele teams een korte tankbeurt te maken, maar dat werd opgemerkt dank zij de fiches van de commissarissen en de teams werden bestraft.  Tijdens de derde wedstrijd werd geen enkele onregelmatigheid vastgesteld.

Bijgevolg wordt aan de commissarissen gevraagd :

  • Om altijd de tijd van de pitstop op hun fiche te noteren (minuten en seconden) wat ook de reden is van deze pitstop.
  • Om nooit een teken te doen, noch naar de piloot noch naar de teammanager, dat zou kunnen worden geïnterpreteerd als een aansporing om de wagen te laten vertrekken.
  • Om altijd op hun fiche te noteren of er tijdens de pitstop werd getankt.

SOT

Tijdens het tanken van een wagen is er benzine op een warm onderdeel gemorst en is er brand uitgebroken.  Juist voor het tanken heeft de commissaris het vizier van de integrale helm van de bevoorrader laten sluiten.  Gevolg: een polemiek : de commissaris zou de bevoorrader hebben afgeleid wat een onhandigheid zou hebben veroorzaakt ; de commissaris zou zelf het vizier hebben gesloten.  Volgens de commissaris heeft zij met haar balpen de onregelmatigheid aangeduid en bij de aanvang van het tanken was het vizier volledig gesloten.  De situatie van de commissaris was in dit geval zeer delicaat : als zij rechtstreeks ingrijpt, kan men haar verwijten de bevoorrader te hebben afgeleid ; als zij niet ingrijpt en de onregelmatigheid op haar fiche noteert en de onhandigheid toch gebeurt en de mecanicien gekwetst raakt ( naar onze mening in een slechts gedeeltelijk gesloten vizier gevaarlijker dan helemaal geen vizier ) zullen sommigen zich afvragen waarvoor de commissarissen dienen “ die dat zelfs niet hebben gezien “ !

Als conclusie wordt gevraagd :

  • Aan de commissarissen : 
    • om nooit een mecanicien aan te raken
    • om te controleren, als een pitstop wordt voorbereid, of de voorgeschreven kleding van de teamleden correct is en elke overtreding te melden aan de teammanager en/of de desbetreffende mecanicien voor de pitstop van de auto.
  • Aan de wedstrijdleiders, om aandacht te besteden en gevolg te geven aan rapporten dit probleem van correcte kledij van het personeel van de teams.

 

*

 

Ter nagedachtenis aan Jacques 28 maart 2012

 

 

*

 

Algemene vergadering - zondag 04 maart 2012

Onze jaarlijkse algemene vergadering is op 4 maart weer gehouden in de lokalen van Action Kart te Hasselt met  een honderdtal commissarissen, vriendinnen en vrienden.  Wij konden deze bijeenkomst niet beginnen zonder een gedachte aan onze President die ons veel te vroeg is ontvallen.  Vervolgens hebben de vice-president en de secretaris de hoogtepunten van het seizoen overlopen, daarbij de positieve en negatieve momenten aanstippend, de eerste veel talrijker dan de tweede.

Vervolgens hebben vierentwintig moedige sportievelingen, verdeeld in drie reeksen, zich op de kartingpiste gestort voor de kwalificaties.  De strijd om de tien finaleplaatsen werd aangegaan, waarbij de pole positie werd behaald door Pierre-Marie Jacobs.

  

Voor de finale werd betwist, werd er een pauze ingelast en zijn we aan tafel gegaan om een uitgebreide koude schotel te verorberen.

De tien finalisten zijn vervolgens op de piste teruggekeerd en het minste dat men kan zeggen is, dat het middagmaal hen geen zin in een siesta heeft gegeven.  De finale werd vinnig betwist met veelvuldige inhalingen en wisselen van leider.  Het is uiteindelijk Matthieu Godefroit die  het heeft gehaald, voor David Vandevelde en Pierre-Marie Jacobs.  Glen De Backer is uit de baan gegaan, wat hem meer dan een ronde heeft gekost, terwijl hij de snelste ronde liet optekenen.

 

Het meest verwachte moment van de dag was zoals gewoonlijk, het overhandigen van prijs voor de beste commissaris van 2011.  Zoals elk jaar, hebben de vrijgevige schenkers, wiens lijst is opgenomen in de rubriek « Sponsors », ons talrijke geschenken gegeven die ons toelieten de vijfentwintig meest verdienstelijke commissarissen te belonen.

Het klassement van de wedstrijd is als volgt :

  1. Francis Gutkin
  2. Raphaël Heck
  3. Christian Purnode
  4. Guido Wirtz
  5. Carola Van Boom

Tenslotte, als kers op de taart, werd een diploma, getekend door Jean Todt, President van de FIA, overhandigd aan Raphael Heck.  Hij werd genomineerd als meest verdienstelijke vrijwilliger om de veiligheid tijdens automobielwedstrijden te verzekeren.

Bekijk alle foto’s van de dag op het volgende adres :

https://picasaweb.google.com/pasc.jacobs/ChallengeCNCS2012?authkey=Gv1sRgCPPQ_pzUvoXo7QE

 

*

 

Ter herinnering aan Alain – 27 februari 2012

 

*

 

Safety Academy – zaterdag 19 november 2011

Zoals vorig jaar hebben wij, onder de auspiciën van RACB-Sport en met medewerking van CNCR-NKSK, op 19 november 2011 de mogelijkheid gehad om deel te nemen aan een scholingsdag betreffende de verschillende veiligheidsaspecten tijdens automobielwedstrijden.  Drie onderwerpen zijn behandeld : hoe branden vermijden en welke middelen toepassen om ze te bestrijden, het risico op kwetsures en hoe hulp bieden aan slachtoffers en, vooral aan onze standcommissarissen, een scholing op technisch gebied om toezicht te houden op de racewagens.  Deze scholingen werden gegeven door de brandweermannen van Stavelot ( en in het bijzonder door Michel Van Lancker ) wat betreft de brandbestrijding, Dokter Roosen wat betreft hulpverlening, en Alain Marquet ( technisch commissaris ) voor de … technische vorming.  Wij bedanken al deze begeleiders die, door hun competentie en hun pedagogische kwaliteiten deze dag bijzonder leerrijk hebben gemaakt.

 

Dit jaar hebben een twintigtal standcommissarissen aan deze dag deelgenomen.  Rekening houdend met een vijftigtal vorig jaar kunnen we besluiten dat meer dan de helft van de standcommissarissen deze scholing heeft gevolgd. Maar vermits deze zeventig commissarissen de meest toegewijde zijn, kunnen wij deze drie dagen als een echte verlenging van onze functie beschouwen.  Alle commissarissen waren erg geïnteresseerd in deze cursussen en wensen deze bijscholingen op regelmatige basis.

 

Nogmaals dank aan alle personen en organisaties die deze activiteit hebben mogelijk gemaakt : RAC-Sport,  CNCR-NKBK, Dokter Roosen, de brandweermannen van Stavelot, Michel Van Lancker en onze oud-collega en vriend Alain Marquet.

Via de link hieronder kan u enkele foto’s van deze dag bekijken.  Ze zijn ons ter beschkking gesteld door Pasquale Alletto :

https://picasaweb.google.com/pascjacobs/FormationSecurite?authkey=Gv1sRgCI_UorjL9p7OswE

 

*

 

Algemene vergadering - zondag 13 maart 2011

Op 13 maart zijn we samengekomen voor onze algemene vergadering.  Zij had plaats, zoals de vorige jaren, in de lokalen van Action Kart inHasselt.  Wij maken van dit artikel gebruik hen te bedanken voor hun sympathie en hun gastvrijheid en hen te feliciteren met hun organisatie.

 

Er waren zeer veel deelnemers, meer dan honderd, waarvan de meerderheid commissarissen, maar ook familieleden en vrienden.

 

De dag werd begonnen met een overzicht van de opvallendste feiten van dit seizoen : het was over het algemeen zeer positief, met één uitzondering, de aanwezigheid van een voldoende aantal commissarissen om onze taken correct uit te voeren en vooral een overgrote meerderheid efficiente commissarissen, en die allen met een goed humeur en een positieve ingesteldheid.  Het accent werd ook gelegd op het perfect slagen van de scholing (brand, EHBO en mechaniek ).  Dit slagen was niet alleen te danken aan de begeleiders ( brandweer van Stavelot, dokter Roosen en Alain Marquet ) maar ook aan de houding van de deelnemers. Zij vonden deze scholing zeer interessant en nuttig.

 

Vervolgens konden de eenentwintig deelnemers aan de karting over de piste beginnen scheuren voor de kwalificaties die in drie manches waren verdeeld.

Glenn De Backer sleepte de pole in de wacht voor de finale met de tien beste tijden.  Na de koude maaltijd werd deze finale gereden, gedomineerd door de familie De Backer, waarbij Peter Glenn voorbijstak; het podium werd vervolledigd door Pierre-Marie Jacobs.  De beste rondetijd werd gerealiseerd door Pascale Jacobs.

  

Dan het belangrijkste moment van de dag, de uitreiking van de prijzen als beloning voor de actiefste en meest efficiente commissarissen van het seizoen. Het aantal dagen aanwezig en de kwaliteit van hun prestatie waren de basis voor het opstellen van dit klassement.  De laureaat van dit seizoen werd Guido Wirtz, wat hem misschien de ontgoocheling verzacht dat zijn auto ( tenminste degene waarbij hij in functie was ) tijdens de 24 Uren van Francorchamps zijn eerste plaats verloor een half uur voor de aankomst doordat hij van het parcours geraakte als gevolg van een niet voorziene slipper.  De eerste vijf zijn :

 

1. Guido Wirtz

2. Dominique Maegerman

3. Christian Saeys

4. Christian Purnode

5. Raphaël Heck

 

Deze dag werd beëindigd met een groepsfoto.

 

Alles fotos van de dag op het volgende adres:
https://picasaweb.google.com/pasc.jacobs/ChallengeCNCS2011?authkey=Gv1sRgCIv236ndwYf-SA#

Dankzij de maatschappijen, dit jaar zeer talrijk en vrijgevig, die ons geschenken hebben aangeboden, konden wij dertig commissarissen belonen, dit is vijf meer dan de vorige jaren.  Wij bedanken deze vrijgevige schenkers die

r